لا تخف فی الله لومة لائم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

لا تخف فی الله لومة لائم


 

لا تخف فی الله لومة لائم.

 در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نترس.

يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ بخشی از آیه 54  سوره مائده.

در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند.

از مخالفت مهراس چون بالها در خلاف جهت باد به پرواز در می آیند نه موافق باد.

از تلاش باز نه ایست چون قلّه از قعر درّه است که بلند به نظر میرسد.

یکی از مسائلی که من تاکید دارم روش اینه که آدم باید بدون ملاحظه و تعارف کاری رو که میدونه درسته انجام بده و از حرف مردم نترسه.

اگه کاری درسته کل دنیا هم مخالفِت باشن انجامش بده بدون ذره ای ترس یا ملاحظه، و اگه کاری نادرسته کل دنیا هم تشویقت بکنن انجامش نده.

تعارف کردن آفت هر رابطه سالمی است ، طرف با خانمش ، با بچه اش ، همکارش و رئیسش رک نیست همیشه حرفهایی رو که باید بگه در لفافه تعارفات بی مورد میگه یا اصلا نمیگه و نتیجتا اون تاثیری رو که باید نمیذاره و اون نتیجه ای رو که باید نمیگیره.

انسانها در وادی زندگی دو دسته اند. عده ای به این فکر می کنند چه کاری درسته تا من انجامش بدم و عده ای هم به این فکر می کنند که چه کاری کسی رو ناراحت نمیکنه تا من اون کار رو انجام بدم. غافل از اینکه هرگز هیچ کس قادر نیست همه رو از خودش راضی نگه داره.رضایت خلق چیز قابل اکتسابی نیست. قضیه لقمان رو شنیدید؟ با پسرش و یه درازگوش در شهر می چرخیدن. گاهی لقمان سواره بود و پسر پیاده ، گاهی بالعکس، گاهی هر دو سوار و گاهی هر دو پیاده و در هر کدام از این حالات عده ای به این دو تن خرده می گرفتند و لقمان دست آخر به پسر گفت فرزندم نمیتوانی همه خلق را از خودت راضی نگه داری. حدیث داریم کسی که بخواهد به قیمت خشم خداوند رضایت ملت را ازآن خود کند خداوند مهر همان جماعت را از او برمی گرداند و بالعکس اگر فردی در جهت رضایت خدا بکوشد خداوند مهر او را در دل خلق می اندازد. به قول معروف با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هرچه خواهی کن. انسانها همگی اگر چه با هم ولی تنها زندگی می کنند. هیچ کس جای شما نمیخوابد. هیچ کس جای شما غذا نمی خورد. هیچ کس جای شما غم و غصه نمی خورد و یا شاد و مسرور نمی گردد. پس هرگز کار درست را فقط به این خاطر که عده ای ممکن است به ما بخندند یا مسخره مان کنند یا سرزنشمان کنند نباید کنار گذاشت. می گویند مومن کسی است که از کار نیک خویش خوشحال و از کار بد خویش ناراحت شود. این یعنی اگر کسی با مدرک آکادمیک مسافرکشی می کند نباید از این کارش شرمنده شود چرا که متکی به خود است و دستش جلوی هیچ نامردی دراز نیست. یا اگر کسی به مجلس لهو و لعب نمی رود نباید در دلش بگوید دیدی چطور از دستمون پرید؟ در حقیقت معیاری که دین برای شادی و ناراحتی در زندگی تعیین کرده است کار نیک و بد است نه رضایت و یا عدم رضایت پسرخاله و دختر عمه و زن دایی.

یک مثال غربی می زنم. می دانید وقتی ادیسون به دنیا اعلام کرد میخواهد شب را مثل روز در فاصله دو سال روشن کند به او چها گفتند؟ روزنامه ها نوشتند او احمقی است که در مورد خودش داد سخن می دهد. ادیسون بعد از 3000 بار شکست موفق شد لامپ را اختراع کند. شاید جالب باشد بدانید ادیسون بسیار سخت شنوا بود. اما او نه تنها این موضوع را برای خود نقص یا مانع نمی دید بلکه سخن جالبی (نقل به مضمون است) در این مورد گفته است : " خیلی خوشحالم که کر هستم چون صدای احمقان را نمی شنوم." پیام ادیسون روشن است. برای من و برای شما لازم است که مثل او بیندیشیم و عمل کنیم. باید قلبا راسخ بمانیم. هیچ کس دیگر نمی تواند این کار را به جای ما انجام دهد.

هیچ کسی بجای من و تو حساب من و تو رو پس نخواهد داد پس نباید بخاطر حرف مردم از ایده آلهامون دست بکشیم.

البته این وقتیه که ایده آلهامون رو با دقت و طبق عقل و منطق و دین و شریعت درست تعیین کرده باشیم.

همین و دیگر هیچ.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، دل نوشته و خودمانی، ،
:: برچسب‌ها: صداقت با خود, توبه, عمل به علم, علم, عمل, عمل به دانسته, عکسهای جدید نیوشا ضیغمی, بهنوش بختیاری, حق خدا بر خلق, سلنا گمز, جنیفر لوپز, مدونا, آنتونیو باندراس, براد پیت,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : یک شنبه 15 بهمن 1391
زمان : 22:53


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.