موم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

موم


 

موم زنبور عسل

زنبورهای جوان بعد از تغذیه نوزادهای جوان لاروها و شفیره‌ها با ژله سلطنتی، در ساخت كندو شركت می‌كنند. عسل مصرف شده و بعد از 24 ساعت همراه با بسیاری از زنبورهای دیگر در وضعیت معلق آرام می‌گیرد، 8 غده موم‌ ساز در زیر شكم زنبورهای جوان تكه‌های صفحه ای كوچك موم ترشح می‌كنند. این بشقابكها بوسیله زنبور عسل تراشیده، جویده و با اضافه نمودن بزاق و انواع آنزیم ها، نرم و خمیری می شوند. زمانیکه این بشقابکها جویده شدند، به شان می‌چسبند و چند بار مجدداً جویده می‌شوند، بالاخره قسمتی از این شاهكار معماری، حجرات شش گوش، ساختمان 20 گرمی كه می‌تواند 1000 گرم عسل را نگهدارد، را بوجود می‌آورند.

 موم مثل بتن برای دهانه خانه ‌شان عسل استفاده می‌شود و وقتی كه با مقداری بره موم مخلوط گردد، نوزادها، لاروها و شفیره ها را از بیماریهای عفونی و تلف شدن حفاظت می کند. علاوه بر بره موم، موم نیز برای پر كردن شكاف‌ها و پوشاندن اشیاء خارجی در كندو بكار می‌رود. مومی كه توسط زنبوردار جمع‌آوری می‌گردد آن است كه در ساخت شان بكار می‌رود. زنبورداری با كندوی قاب دار، موم را تقریباً از قسمت درپوش و سمت فوقانی حجرات عسل تولید می‌كند.

قرنها پیش، به ارزش موم زنبور بعنوان بهترین ماده برای شمع‌سازی پی برده بودند. قبل از پیدایش مومهای نفتی ارزان، از چربی حیوانی آب كرده برای شمعهای ارزان و موم تقلبی استفاده می‌شد. جواهرسازان و صنعتگران قدیمی می‌دانستند چگونه اشیاء ظریف از موم بسازند و بعد آنها را در قالب فلزات قدیمی قرار دهند. رنگهای تابلوهای نقاشی دیواری و شمایل‌های قدیمی، حاوی موم زنبور هستند كه بیش از 2000 سال بدون تغییر مانده‌اند. پوشش مومیایی‌های مصری حاوی موم هستند و موم زنبور دیر زمانی است كه در داروها، كرمها و لوسیون‌ها مصرف پیدا كرده است. از میان تمامی فرآورده‌های اصلی زنبورداری، موم چند كاره‌ترین و گسترده‌ترین ماده مصرفی بوده است.

تركيبات موم زنبور عسل

موم زنبور عسل حاصل از Apis mellifera شامل حداقل 284 تركيب مختلف مي‌باشد. همه آنها كاملاً تشخيص داده نشده‌اند، ولي بيش از 111 تركيب فرار هستند. حداقل 48 تركيب يافت گرديدند كه به خوشبو كردن مومكمك مي‌كنند. از نظر كيفي، تركيبات عمده عبارتند از : منوودي استرهاي اشباع شده و اشباع نشده، هيدروكربنهاي اشباع شده و اشباع نشده و اسيدهاي فرار و هيدروكسي پلي استرها.نسبت مقادير استر به اسيدها، بطور قابل ملاحظه‌اي در اثر گرما دادن بيش از حد تغيير مي‌يابد. در 100 درجه سانتيگراد به مدت 24 ساعت نسبت استر به اسيد فراتر از حدود تعيين گرديده براي موم زنبور خالص تغيير مي كند.

گرما دادن طولاني تر با درجات حرارت بالاتر به تخريب شدن و از دست رفتن هيدوركربن‌ها منجر مي‌گردد. اين تغييرات نيز خواص فيزيكي موم را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بدين ترتيب، گرما دان بيش از حد طي آب كردن يا عمل آوري مجدد، موم را از لحاظ ساختماني تغيير مي‌دهد و خواص مفيد بسياري از تركيبات فرعي‌اش همچنين تركيبات خوشبو و فرارتر آن را تغيير مي‌دهد. سفيد كردن، تركيبات خوشبوي موم را نابود مي‌كند. موم سفيد شده، ديگر عطر مخصوص و مطبوع موم را ندارد و مي‌توان پنداشت كه فاقد بسياري از تركيبات فرعي است.

موم زنبور عسل براي مصرف انسان بي خطر است و بعنوان يك تركيب در غذاي انسان در ايالات متحده آمريكا تصويب گرديده است. مومماده‌اي خنثي است يعني به هيچ وجه با دستگاه هاضمه انسان عكسل‌ العمل نشان نمي‌دهد و بدون تغيير از بدن عبور مي‌كند. معهذا مواد محلول يا موجود در موم به تدريج آزاد مي‌گردند. از اين خاصيت در بسياري از فرآورده‌هاي دارويي بهره‌برداري مي‌گردد. ضمناً اين خواص وقتي كهموم نزديك مواد شيميايي سمي و آفت كش‌ها يا بعد از بعمل آوردن با دواهاي مختلف در داخل كندو نگهداشته شود، مي‌توانند مسئله‌ساز باشند.

منبع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : چهار شنبه 30 اسفند 1391
زمان : 9:36


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.