معراج،چند کیفر،گوشتهای حلال و حرام

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

معراج،چند کیفر،گوشتهای حلال و حرام


آیه معراج رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

 سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ﴿١ اسری﴾

منزّه است آن [خدايى‌] كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى -كه پيرامون آن را بركت داده‌ايم- سير داد، تا از نشانه‌هاى خود به او بنمايانيم، كه او همان شنواى بيناست.

 

 

کیفر کسی که عملش را اصلاح نمی کند و از خداوند متعال نمی ترسد

 و مردی را دیدم که کَت بسته به درختی از آتش بسته شده و اطراف او را آتش فراگرفته بود و ملکی همراه او بود که میخ هایی به دست گرفته و بر دست ها و پاها و کف دو دستش می کوبید و هربار که میخ می کوبید به او ندا می داد که: این سزای کسی است که عملش را اصلاح نمی کند و از خدایش نمی ترسد.

کیفر کسی که حج به او واجب شده ولی به حج نمی رود

و مردی را دیدم که در آتش آویزان شده و ملکی همراه او بود که از چپ و راست او را می زد و سپس او را در آتش می انداخت در حالی که به او ندا می داد: این سزای کسی است که حج بر او واجب شده ولی به حج نمی رود.

کیفر کسی که ماه رمضان روزه نمی گیرد

و کسی را دیدم که به پشت خوابیده و دست هایش به پاهایش غل و زنجیر شده بود و آتش از نشیمنگاهش خارج و از دهانش وارد می شد و ملکی همراه او بود که به او ندا می داد: این سزای کسی است که ماه رمضان روزه نمی گیرد.

کیفر کسی که زکات را به صاحبانش نمی دهد

و مردی را دیدم که درختی از آتش در دست داشت و ماری همراه او بود که دست ها و پاهایش را می بلعید و ملکی به همراه او بود که به او ندا می داد: این سزای کسی است که زکات را به صاحبانش نمی دهد.

منبع: معراج حضرت محمد(ص) ص 43 و 44

مولف: علامه شیخ محمد ابوعزیزالخطی

منبع آنلاین

حلال ، حرام!!

 

از حيوان دريايى هيچ حلال نيست مگر ماهى فلس دار، و آن ماهى كه در آب بميرد و روى آب آيد كه طافى گويند حرام است و نيز ماهى كه فضله آدمى خورد حرام است تا او را خوراك پاك دهند يك شبانه رور و حرام است جريث يعنى مارماهى چون فلس ندارد و نيز سنگ پشت و غوك (قورباغه) و خرچنگ و جائز است خوردن‏ چند ماهى كه فقها در كتب نام برده‏اند و ما نمى‏دانم با كدام يك از انواع ماهى كه مى‏شناسيم منطبق مى‏شود و به متابعت آنها را ذكر مى‏كنيم از جمله گفتند كنعت و طمر و طبرانى و ابلامى حلال است و نيز گفتند ماهى ربيثا حلال است و آن نوعى ماهى خرد است بطول يك بند انگشت يا كمتر و مردم فارس و بنادر آن را موتو گويند، و خشك كرده مى‏كوبند و نانخورش مى‏سازند و كوبيده آن را ماويه گويند و ربيثا بفتح راست بر وزن شكيبا. و نيز اربيان حلال است و آن را مردم زمان ما ميگو مى‏گويند و مردم فارس و جنوب بسيار مى‏خورند بظاهر شباهت به ماهى ندارد اما فقها به اتفاق آن را حلال مى‏دانند  . . . . . 

چهار پايان سه گانه معروف: گوسفند و گاو و شتر حلالند و از حيوانات وحشى گاو وحشى و بز و ميش كوهى و گورخر و اصناف آهو و يحمور كه صنفى خاص از گورخر است و بعضى گويند با حمار وحش مرادف مى‏باشد. خوردن گوشت اسب و استر و خر اهلى مكروه است.

هر حيوان مباح كه فضله انسان بخورد حرام مى‏شود مگر آن را استبراء كنند يعنى حبس كنند و مدتى خوراك پاك به آن دهند شتر را چهل روز و گاو بيست روز و گوسفند ده روز و غير سه حيوان معروف را اين جا نام نبرد.

اگر گوسفند شير خوك خورد گوشتش مكروه است مگر آن اندازه مكرر بنوشد كه گوشتش بشير خوك پرورده شود كه هم خود او حرام مى‏شود هم بره كه بزايد.

هر حيوان كه دندان نيش دارد حرام است مانند شير. و روباه حرام است خرگوش و سوسمار و موش صحرايى و . . . . 

 

حرام است مرغان درنده و گوشت خوار مانند باز و كركس و هر مرغى كه بيشتر بالها را راست نگاهدارد هنگام پريدن و كمتر بال برهم زند و نيز هر مرغى كه نه سنگ‏دان دارد و نه چينه‏دان و نه سيخك بر پاى مانند مهميز خروس. حرام است موش پردار و اصناف آن و طاوس نيز حرام است.

هر مرغ حلال كه بسيار فضله آدمى مى‏خورد حرام مى‏شود و بايد آن را استبراء كرد و مدتى خوراك پاك داد، اردك و غاز و امثال آن پنج روز و مرغ خانگى سه روز و حرام است زنبور و مگس و انواع حشرات پرنده.

منبع آنلاین:ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين فى أحكام الدينجلد دومعلامه حلّى‏ (قدس سره‏)مترجم: ابو الحسن بن محمد شعرانى‏- ۱۲ -

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: معراج, پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم, کیفر حج نرفتن, کیفر روزه نگرفتن, کیفر زکات ندادن, جزای روزه نگرفتن, جزای زکات ندادن, جزای توبه نکردن, جزای حج نرفتن, گوشتهای حلال و حرام,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391
زمان : 16:8


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.