23 مریم، حدیثی قدسی و یک مسئله

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

23 مریم، حدیثی قدسی و یک مسئله


 فَأَجَاءهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا ﴿23 مریم﴾

تا درد زايمان او را به سوى تنه درخت‏خرمايى كشانيد گفت اى كاش پيش از اين مرده بودم و يكسر فراموش‏شده بودم 

از تفسیر گرانقدر المیزان نوشته مرحوم علامه طباطبایی ره :كلمه (اجائه ) باب افعال از (جاء) است چه بگوئى (جاء به ) و چه بگوئى (اجاءه ) هر دو به معناى (او را آورد) است ، كه در آيه شريفه كنايه از دفع و الجاء است ، يعنى درد زائيدن او را مجبور به آمدن كرد، و كلمه (مخاض ) و همچنين (طلق ) به معناى درد زائيدن است ، (و جذع النخله ) به معناى ساقه درخت خرما است . و كلمه (نسى ) - به فتحه و به كسره نون - بر وزن وتر و وتر، به معناى هر چيز حقير و ناچيزى است كه بايد فراموش شود، و معناى آيه اين است كه : - بعد از آنكه از اهل خود اعتزال جست و به محل دورى آمد - درد زائيدن او را مجبور نمود و به كنار تنه درخت خرمائى آورد تا در آن جا حمل خود را بزايد - و از اينكه تعبير به تنه درخت كرد نه خود درخت ، فهميده مى شود كه درخت مزبور خشكيده بوده - و از خجالت و شرمش از مردم گفت : اى كاش قبل از اين مرده بودم ، و (نسى ) يعنى چيزى غير قابل اعتنا بودم كه فراموش مى شدم تامردم درباره ام حرف نمى زدند، كه به زودى خواهند زد.

قرآن روحیه خانمهای با حیا را در این آیه کوتاه روشن کرده است .پوتین پوشهای آرایش کننده تنگ و کوتاه پوشِ رنگارنگ جورواجور وراحت!!! بخونن ارزش و ضد ارزش ، هنجار و ضد هنجار دستشون بیاد. طرف نمیخواد مردم درباره اش حرف بزنن!، ولی امروزیها میخوان تو جمع باشن بگن و بخندن و قاطی و راحت باشن!!

----------------------------------------

مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

در حديث قدسى خطاب به رسول خدا صلّلى اللّه عليه و آله چنين آمده است :

((لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الا فْلاكَ، وَلَوْلا عَلىُّ لَما خَلَقْتُكَ، وَلَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما)).

يعنى ؛ اى محمّد! اگر تو نبودى ، جهان با اين عظمت را نمى آفريدم و اگر علىّ عليه السلام نبود، تو را نمى آفريدم و اگر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها نمى بود، شماها را نمى آفريدم . منبع

---------------------------------------

ارکان نماز

مـسـالـه 951 - بعضى از واجبات نماز ركن است , يعنى اگر انسان آنها را بجا نياورد - عمدا باشد يا اشـتـباها - نماز باطل مى شود.
و بعضى ديگرركن نيست , يعنى اگر اشتباها كم گردد نماز باطل نمى شود.
و ركن نماز پنج چيز است : اول : نيت .
دوم : تكبيرة الاحرام .
سوم : قيام متصل به ركوع , يعنى ايستادن پيش از ركوع .
چهارم : ركوع .
پنجم : دو سجده از يك ركعت .
و امـا نـسـبت به زيادى در صورتى كه عمدى باشد, مطلقا نماز باطل مى شود, و در صورتى كه از روى اشـتـبـاه بـاشد اگر زيادى در ركوع يا در دوسجده از يك ركعت باشد, نماز باطل است و الا باطل نيست.

منبع آنلاین:رساله توضيح المسائل با تجديد نظر و اضافاتآیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره)- ۹ -

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: حیا در قرآن, مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها, ارکان نماز, احکام, حدیث قدسی, سوره مریم, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1391
زمان : 7:2


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.