آیه ای ، روایتی ، مسائلی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

آیه ای ، روایتی ، مسائلی


خواب برادر مرگ است:

 وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى

أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿60 انعام

پس معناى آيه (از تفسیر المیزان) چنين مى شود كه: خداى متعال شما را در شب مى ميراند در حاليكه مى داند آنچه را كه در روز عمل كرده و انجام داديد ، ولى روحهاى شما را نگه نمى دارد، تا مرگشان ادامه يابد بلكه براى اينكه اجلهاى معين شما به آخر برسد شما را دوباره زنده مى كند و پس از آن به واسطه مرگ و حشر به سوى او خواهيد برگشت و شما را از اعمالتان كه انجام داده ايد، خبر خواهد داد.

توضیحات گزینشی از تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی ره :

- حقيقت انسان كه از آن به (من ) تعبير مى شود، همان روح انسانى است و بس.

- حقيقت آدمى تن خاكى او نيست ، بلكه روح او است.

(جرح ) به معناى كار كردن با اعضاء (دست ) است ، و مراد از آن كسب است . يعنى خدا مى داند آنچه را كه در روز به دست مى آوريد.

--------------------------------------------

شباهت كار على (ع ) به پنج پيامبر

بعد از بيعت اجبارى على (ع ) به خانه خود رفت و از مردم كناره گرفت ، و بعد به پيروان خود فرمود: من به پنج پيغمبر در پنج مورد، اقتدا كرده ام (كار من شبيه كار آنها است ):

1 از حضرت نوح (ع ) آن جا كه به خدا عرض كرد:

رب انى مغلوب فانتصر: (پروردگارا من مغلوب اين قوم (طغيانگر) شده ام ، انقام مرا از آنها بگير (قمر 10).

2 از حضرت ابراهيم (ع ) آن جا كه به مشركان فرمود: و اعتزلكم و ما تدعون من دون الله : (و از شما و آنچه غير از خدا مى خوانيد كناره گيرى مى كنم ) (مريم 48).

3 از حضرت لوط (ع ) آن جا كه به قوم سركش خود فرمود: لو ان لى بكم قوة او آوى الى ركن شديد: (اى كاش در برابر شما، قدرتى داشتم ، تا تكيه گاه و پشتيبان محكمى در اختيار من بود) (هود 80).

4 از موسى (ع ) كه به فرعونيان گفت : ففرت منكم لما خفتكم : (پس از شما فرار كردم هنگامى كه از شما ترسيدم ) (شعرا 21).

5 و هارون (برادر موسى (ع ) كه به موسى (ع ) گفت : ان القوم استضعفونى و كادو يقتلوننى : (مردم مرا تضعيف كردند و نزديك بود كه مرا به قتل رسانند) (اعراف 150).

سپس به جمع آورى و تنظيم قرآن پرداخت و آن را در جامه اى پيچيد و آن را بسته و مهر نمود و به مردم فرمود: (اين كتاب خدا است كه آن را طبق امر و وصيت پيامبر(ص ) همان گونه كه نازل شده است جمع آورى نموده ام .

بعضى از حاضران گفتند: (قرآن را بگذار و برو).

فرمود: رسول خدا(ص ) به شما فرمود: (من در ميان شما دو يادگار گرانمايه مى گذارم ، كتاب خدا و عترت من ، و اين دو از هم جدا نمى شوند تا اين كه در كنار حوض كوثر بر من وارد گردند) پس اگر سخن پيامبر (ص ) را قبول داريد، مرا با قرآن بپذيريد، كه بر اساس دستورات قرآن بين شما حكم مى كنم .

قوم گفتند: (ما نيازى به تو و قرآن تو نداريم ، اكنون آن قرآن را بردار و ببر و از آن جدا نشو).

حضرت على (ع ) از قوم ، روى گردانيد و به خانه اش رفت ، و شيعيان او نيز خانه نشين شدند، زيرا رسول خدا(ص ) از آنها پيمان گرفته بود كه چنين كنند.

ولى آن قوم ، دست نكشيدند، به خانه على (ع ) هجوم آوردند و در خانه اش را سوزاندند و آن حضرت را با اجبار به سوى مسجد بردند، و فاطمه (س ) را در كنار در خانه ، در فشار قرار دادند به طورى كه فرزندش ‍ محسن ، سقط گرديد.

به على (ع ) گفتند: بيعت كن ، او بيعت نكرد و گفت : بيعت نمى كنم ، گفتند: اگر بيعت نكنى تو را مى كشيم .

فرمود: اگر مرا بكشيد، من بنده خدا و برادر رسول خدا(ص ) هستم ، دستش را باز كردند ولى آن حضرت دستش را بست ، باز كردن دست او بر آنها سخت شد، در حالى كه دستش بسته بود، (دست ابوبكر را) بر دست او ماليدند. (58- بيت الحزان ، ص 165 و 166.)

منبع آنلاین:400 داستان از مصايب امام على عليه السلام - عباس عزیزی

------------------------------

دو مسئله:

مسأله 23

مستحب است سجده كردن به قصد اظهار ذلّت خود و تعظيم خداوند جليل عزيز، بلكه سجده در اصل راجح و عبادت بلكه اعظم طاعات است بلكه خداوند جلّ شانه عبادت نشده به عملى كه مانند سجده باشد و هيچ عملى بر ابليس لعين اشد از آن نيست كه اولاد آدم (عليه السلام) را به سجده ببيند زيرا كه او مأمور به سجده شد و عصيان ورزيد و مطرود از بارگاه قدس الهى شد. و آن شخص مأمور شد و اطاعت نمود و نجات يافت. و نزديك‏ترين حالات بنده به خداوند عالم وقتى است كه در حالت سجده باشد و سجده كردن سنّت اوّابين است. و سنّت است طول دادن سجده و منقول است كه حضرت آدم (عليه السلام) سه شبانه روز در سجده بود. و حضرت على بن الحسين (عليهما السلام) سجده فرمود بر سنگ خشنى و آن قدر طول داد كه هزار مرتبه شمردند

كه مى‏فرمود: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ حَقّا حَقّا لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ تَعَبُّداً وَ رِقَّاً لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ إِيماناً وَ تَصْدِيقاً. و حضرت صادق

(عليه السلام) آن قدر سجده را طول مى‏داد كه گمان مى‏بردند كه آن بزرگوار به خواب رفته. و حضرت موسى بن جعفر

(عليهما السلام) هر روز بعد از طلوع آفتاب به سجده مى‏رفت و تا وقت زوال به سجده بود.

مسأله 24

حرام است سجده كردن براى غير ذات معبود جلّت عظمتُه، زيرا كه سجده نهايت خضوع است و آن مختص به كسى است كه در نهايت كبرياء و عظمت باشد. و حضرت آدم (عليه السلام) مسجود ملائكه نبود بلكه قبله‏ى آنها بود چنانكه سجده‏ى حضرت يعقوب (عليه السلام) و اولاد آن بزرگوار وقت ملاقات به حضرت يوسف (عليه السلام)، نبود بلكه به شكرانه‏ى آن موهبت عظيمه كه به او عطا شده بود خداوند منّان را سجده كردند. پس آن چه بعض عوام الناس نزد قبر حضرت امير المؤمنين و ائمه معصومين (عليهم السلام) سجده مى‏كنند مشكل است مگر آن كه قصد آنها به آن، سجده‏ى شكر باشد كه موفق به زيارت شدند. بلى، دور نيست جواز بوسيدن عتبه مقدسه.

منبع آنلاین:غاية القصوى فى ترجمة العروة الوثقىجلد اول خاتم المحدثين مرحوم حاج شيخ عباس قمى ‏رحمه الله

محقق: علي رضا أسد اللهي فرد- ۲۴ -

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: تفسیر المیزان, قرآن کریم, سجده, مظلومیت امام علی علیه السلام, نحوه گرفتن بیعت از علی علیه السلام برای ابوبکر, شباهت کار علی علیه السلام به پنج پیامبر, ,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : پنج شنبه 26 بهمن 1391
زمان : 9:21


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.