نفس مطمئنه

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

نفس مطمئنه


 نفس مطمئنه

(نفس مطمئنه)، نفسى است که صاحب آن به عقايد حقّه وثواب وعقاب اطمينان يافته وآرامش دارد. چنانکه در صفت اهل تقوى، امير المؤمنين (عليه السلام) مى فرمايد:

(فهم والجنة کمن قد رآها وهم فيها منعمون وهم والنار کمن قد رآها وهم فيها معذبون(1) پرهيزکاران، نسبت به بهشت مانند کسانى هستند که آن را ديده وبه نعمت آن نايل شده باشند ونسبت به آتش، مانند کسانى هستند که آن را ديده ودر آن معذب شده باشند).

ودر روايتى که مربوط به جوانى از انصار است (که بر حسب بعضى روايات (حارثة بن مالک انصارى) نام داشت) نيز نظير همين جمله هست.

اين حال اطمينان نفس که از آثار يقين است، از شؤون ممتاز نفس است ودرجات سعادت بستگى به درجات اين اطمينان دارد واز شؤون آن رضا وتسليم وتوکل وتفويض است که شرح آن در اينجا اطاله کلام وزايد بر مقام شمرده مى شود.

اين مقام است که به موجب قرآن صاحبش به خطاب:

(يا أيتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربک راضية مرضية فادخلى فى عبادى وادخلى جنتى)(2) سرافراز مى شود.

چنانکه در کافى است که از حضرت صادق (عليه السلام) سؤال شد (هل يکره المؤمن على قبض روحه: آيا مؤمن بر قبض روحش اکراه مى شود.

فرمود: (لا والله: نه به خدا سوگند); به تحقيق وقتى که ملک الموت براى قبض روح او مى آيد، جزع وبى تابى من کند. ملک الموت به او مى گويد: جزع نکن به خدا سوگند من به تو مهربان تر از پدرت هستم اگر حاضر بود. سپس مى گويد: نگاه کن، نگاه مى کند انوار محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) وعلى وفاطمه زهرا وحسن وحسين وساير ائمه: را مى بيند. ملک الموت به او مى گويد: اينها هستند، رفقاى تو در بهشت در اين حالت هيچ چيزى براى او از قبض روحش خوش آيندتر نيست.

بديهى است اين نفس مطمئنه نيز مراتب متعددى دارد، چنانکه يقين نيز داراى مراتب ودرجاتى است تا برسد به مرتبه بلند سيد الشهداء حسين (عليه السلام) که بالاترين مراتب اطمينان نفس را دارا بود ودر حرکت تاريخى کربلا از آغاز تا پايان بر سر موضع الهى خود ايستاد ومصائب جانکاه که شجاع ترين ودلاورترين افراد را سست مى نمايد واز انجام تصميم وتعقيب هدف باز مى دارد، او را از انجام تصميم وتعقيب هدف مقدسش باز نداشت. لذا سوره فجر که اين آيه (يا أيتها النفس المطمئنة...) آخرين آيه آن است، به نام آن حضرت نامگذارى شده است ودر روايت است:

(اقرؤا سورة الفجر فى فرائضکم ونوافلکم فانها سورة الحسين (عليه السلام)(3) (بخوانيد سوره فجر را در فريضه ها ونافله هايتان زيرا آن، سوره حسين (عليه السلام) است).

منبع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: نفس مطمئنه, امام حسین علیه السلام, سوره فجر, نفس, جهاد, جهاد با نفس,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : جمعه 20 بهمن 1391
زمان : 11:49


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.